Stort oppmøte for å høre om planene for Norway Seafood Festival 2025
17.01.2025
Tirsdag, 14. januar, ble det arrangert Kick-off for Norway Seafood Festival 2025, som skal arrangeres i Trondheim 24.-30. mars. Både lokale- og nasjonale produsenter, restaurantdrivere og næringsaktører møtte opp på Clarion Hotel Trondheim for å høre mer om vårens sjømatfeiring.
Samlingen ble gjennomført for at alle som er interesserte i å være en del av festivalen kunne møte opp og høre om planene for 2025. Det var svært få seter igjen da møtet ble sparket i gang.
– Dette skal være en festival som alle kan delta på og vi har derfor prøvd å få med oss så mange som mulig fra sjømat- og restaurantnæringen på Kick-Off, slik at de får høre mer om festivalen og hvordan de kan finne sin plass, forklarer festivalleder Camilla Digre.
Utvikling gjennom samarbeid
Daglig leder i Stiftelsen Nor-Fishing, Kristian Digre, fortalte om hvorfor de startet opp festivalen i 2023 og hvorfor de nå har gått inn i et samarbeid med Oi! Trøndersk Mat og Drikke, som har tatt over festivalen.
– Vi startet opp denne festivalen for å påvirke og inspirere befolkningen til å spise mer norsk sjømat, vi har tross alt den beste sjømaten i verden. Vi ønsker spesielt å nå ut til de under 30 år, deriblant studenter og barnefamilier, hvor vi ser mest nedgang i konsumet av sjømat. Sammen med Oi! håper vi å videreutvikle og løfte festivalen videre i årene som kommer, forklarer Kristian Digre.
Lerøy er hovedsamarbeidspartner for Norway Seafood Festival og Frode Lund, operativ leder i Lerøy Norge AS avdeling Trondheim, var derfor til stede for å fortelle om hvorfor de ønsker å være en del av festivalen.
– Jeg sliter med å finne en grunn til hvorfor vi ikke skulle ha vært med på Norway Seafood Festival. Dette er en fantastisk arena for å møte hele næringskjeden, fra potensielle samarbeidspartnere, til forbrukerne selv, sier Lund.
– Vi er ikke her for å konkurrere, vi er her fordi vi ønsker å fremme norsk sjømat og være med på å utvikle denne festivalen til en nasjonal arena fremover, fortsetter Frode Lund.
En festival for alle aldre i hele byen
Det ble også innslag fra Erlend André Sandblåst fra Vitensenteret, som fortale om deres innslag til Barnas Sjømatfestival i 2024, og viktigheten ved å lære unge om sjømat. Han forteller at barn og unge ofte er veldig nysgjerrige på livet i havet og blir inspirerte av å få være med på praktisk læring under festivalen.
Lena Kvande fra ISS fortalte også om hvordan de har tenkt å være med på årets festival; ved å sette ekstra fokus på fisk i Trondheims kantiner. Hun vil fjerne fordommen om at hverdagslig sjømat bare er kokt fisk på en tallerken.
God mat trenger god drikke
Under Norway Seafood Festival vil ASKO arrangere sin årlige drikkevaremesse, dette er en arena hvor importører og produsenter kan møtes. Messen vil bestå både av faglige innlegg, konkurranser og et stort utvalg av importører.
– Drikkevaremessen skal fremme både på klassiske drikkevarer, som vin, men vi vil også sette fokus på alkoholfritt som et viktig tilskudd på drikkemenyen. Omtrent 25-30 importører skal være med på å hjelpe leverandører med å finne hvilke drikkevarer som passer deres meny, forteller Asgeir Johansen, markedssjef i ASKO Servering
Samlingen ble avsluttet med et innslag av Liv Bogen fra Hogna Brygg og Petter Andreas Aune fra North of Wine, som fortalte kort om hvordan restaurantene som deltar kan velge ut øl og vin som passer til sjømat og gav anbefalinger.
Det ble også smaking av et øl som er spesiallaget for å passe til sjømat. For å illustrere dette ble det servert småretter av Matjessild, kamskjell og rogn ved siden av, slik at deltagerne selv kunne bedømme hvor godt det passet sammen.